Islam

Inventarisatie Deelvraag 3
De deelvraag is:
Welke feesten zijn er in de Islam en hoe worden deze gevierd?

De Islam kent eigenlijk maar twee feesten: Het Suikerfeest en het Offerfeest. De andere “feestdagen” vallen onder Islamitische vieringen. Weliswaar worden deze vieringen ook uitgebreid gevierd.

De data van deze feesten en vieringen worden berekend volgens een maankalender: de Hijra. Het islamitisch jaar volgt de Koran, die aangeeft dat de zon en de maan door Allah geschapen zijn. En dat de maan de tijd aangeeft. De moslimkalender kent dus geen seizoensgebonden feesten en ook geen schrikkelmaanden. Vieringen als Islamitisch Nieuwjaar en Ramadan kunnen daarom in verschillende seizoenen vallen.

Het bepalen van de exacte data van de vieringen is soms erg moeilijk. Voor bijvoorbeeld het begin van de Ramadan, kijken sommige groepen moslims naar de kalender en andere moslimgroepen naar de precieze stand van de maan. Voor de moslims die kijken naar de maan, begint de viering op het moment waarop orthodoxe moslims de sikkel van de nieuwe maan waarnemen. Maar de meeste moslims kijken naar het moment waarop de maan in hun geboorteland gezien wordt. Door het tijdverschil tussen de verschillende landen, kunnen er nogal eens verschillen ontstaan in het tijdstip waarop een feest of viering begint.

Het kan dus voorkomen dat een feest of viering op een andere dag plaatsvindt dan op internet en kalenders vermeld staat.

Hieronder een overzicht van de feesten en vieringen die moslims vieren.

• Moeharram
Eerste dag van het nieuwe jaar.

Op de eerste dag van de islamitische maand Muharram herdenken moslims dat de profeet Mohammed en zijn volgelingen in het jaar 622 de stad Mekka verlieten en naar Medina verhuisden. Later is de datum van deze verhuizing, in het Arabisch Àal-Hijra genoemd, gekozen als beginpunt voor de moslimkalender. Deze kalender wordt de Hijra-kalender genoemd. Moeharram is een kerkelijke feestdag.


Het Islamitische Nieuwjaar wordt niet uitgebreid gevierd door moslims. Moeharram wordt vooral gebruikt om stil te staan bij deze gebeurtenis en de betekenis daarvan. Zowel voor de moslims van toen als voor de moslims van nu.


• Ashura
10 Moeharram, de tiende dag van de eerste maand van het Islamitische Nieuwjaar.

Nadat tijdens Moeharram in de moskee het kerkelijke jaar is begonnen, wordt op deze dag pas écht Nieuwjaar gevierd.

Ashura is een dag van tegenstellingen. De moslims zijn blij om de dingen die nog moeten komen en ze zijn verdrietig om de dingen die voorbij zijn gegaan. Volgens de Islam wordt het aanbevolen om één dag te vasten. Maar het is ook een gezellige dag, want veel mensen gaan naar elkaar toe en zoeken het gezelschap op. Niet alleen thuis, maar ook op straat.


Toch is het niet verstandig om op de ochtend van Ashura de straat op te gaan. Het kan zomaar zijn dat iemand een emmer koud water over je heen gooit of je met een waterpistool probeert te raken. Iedereen moet namelijk op Ashura een bad nemen. Uit alle kranen van de hele wereld stroomt op die dag water uit de heilige bron de
Zamzam bij Mekka. Overdag moet je vasten en na zonsondergang mag je weer eten. Het vasten is een herdenking van de bevrijding van de profeet Mousa –Mozes- en zijn volk van de farao. Deze maaltijd wordt bij andere stromingen gezien als het laatste maal van Noach op zijn ark.

In Shi’itische moslimlanden (zoals Iran) gaat men op deze dag naar de begraafplaatsen en wordt er gevast. De Shi’ieten herdenken de tragische dood van Hussein, de zoon van Ali en Fatima (de dochter van Mohammed).
Hussein overleed tijdens een gevecht tussen de regeringstroepen van Yazid ibn Muawiyah ibn Abu Sufyan en Husseins volgelingen. De aanleiding van het gevecht van de dood van Hassan, de broer van Hussein. Het gevecht vond plaats in de buurt van de plaats Kerbala, Irak.
Sommige Shi’ieten hebben een ritueel dat men zich in het hoofd snijdt zodat het bloed aantoont hoe trouw men is aan Hussein, de kleinzoon van Mohammed.

• Id-ul-Maulid
De geboortedag van Mohammed.

De geboorte van Mohammed: Mevlid Kandili (Turks), Moeloed an-nabi (Marokkaans) of Milaad en-nabi (Surinaamse en Molukse moslims) wordt door alle moslims uitgebreid gevierd.

Mohammed werd geboren in 570 na Christus. Tijdens deze viering wordt er speciaal zoet eten bereid en er wordt gezongen. De gelovigen gaan ’s avonds naar de moskee. Daar wordt gesproken over de profeet Mohammed, over het Islamitische geloof en er wordt voorgelezen uit de Koran.
De moslims eten vruchten, veel zoetigheid en ze drinken enorm zoete drankjes. Dit hangt samen met het spreekwoordelijke Arabische “zoet eten en zoet denken.” Het eten en bereiden van deze zoete lekkernijen staat voor de moslims symbool voor de positieve manier van denken over de profeet.


De Turken noemen deze dag Mevlid Kandili. Mevlid betekent “geboorte” en Kandili
betekent “kandelaar.” Bij de Turken is het gebruikelijk om op bijzondere dagen ’s avonds in de moskee alle lichten aan te steken. Turken eten op deze dag ook vaak een kom griesmeel met boter en honing. Dit was het lievelingsgerecht van Mohammed.


• Regaib Kandili
De nacht van de wonderen.

Deze feestdag wordt alleen door de Turken gevierd. Tijdens deze dag herdenken de Turken de ontvangenis van de profeet Mohammed. Ze vasten en gaan naar de moskee. Ze staan er bij stil dat de moeder van Mohammed in deze nacht zwanger werd van deze profeet Mohammed.
Het verhaal wil dat toen Mohammed werd geboren, er een licht scheen vanuit de schaamstreek van zijn moeder en de paleizen van Syrië verlichtte.



• Lailat-ul-Meraj
De Hemelvaart van Mohammed.

Deze dag is voor de moslims op een miraculeuze manier tot stand gebracht. ’s Avonds wordt deze “gezegende nacht” in de moskee gevierd. De aartsengel Jibrail (Gabriël in het Christendom) nam Mohammed in Mekka bij de arm toen hij voor de moskee lag te slapen. Voor de poort van de moskee stond een wit rijdier. Dit rijdier, Buraak, had vleugels aan zijn hoeven waarmee hij vooruit kwam. Buraak vloog samen met Mohammed en Jibrail naar Jeruzalem. Op de berg van de tempel stopte Jibrail. Op het plein boven de heuvel zaten Mozes, Jesaja, Jezus en nog vele andere profeten. Na het gezamenlijke gebed, klom Mohammed met behulp van een ladden, een mi’raadj, naar de zeven hemelen. In de zevende en hoogste hemel zag hij Allah. Daarna keerde hij terug naar Mekka, waar niemand zijn verhaal geloofde.

Het doel van dit verhaal van Mohammed was om te laten zien dat hij écht een profeet is. Moslims geloven dat geen enkel ander menselijk wezen dit na zou kunnen doen. Er wordt zelfs verteld dat Jibrail het volgende zei tijdens de reis: "Ik ben genoodzaakt hier te stoppen. Ik kan niet verder gaan, maar gij, heerser van de wereld en brenger van vrede, voltooi uw glorieuze opmars."
Dit verhaal heeft ervoor gezorgd dat Jeruzalem, na Mekka, de heiligste stad voor de moslims is.

Op de plek waar Mohammed naar de zevende hemel ging, werd later de Al Aqsamoskee gebouwd.

De moslims vieren deze gebeurtenis door te bidden. In sommige landen worden de huizen, de straten en de moskeeën versierd met kleurrijke wimpels en vlaggen. ‘ Nachts worden ze verlicht met kandelaren en olielampen. Er vinden in de moskeeën erediensten plaats. Na de plechtigheid worden er zoete lekkernijen uitgedeeld. Het grootste deel van de nacht wordt doorgebracht door te bidden. Van de rijke moslims wordt verwacht dat zijn iets van hun rijkdom afstaan aan de anderen.

• Lailat-ul-Baraat
Nacht van de lotsbezegeling.

Allah stelt in deze nacht vast wie er in het komend jaar zullen sterven en wie er geboren zullen worden.

Lailat-ul-Baraat wordt gevierd in de nacht. Het is een nacht van gebed en meditatie, vergeving van zonden en bepaling van het lot. Deze kerkelijke gebeurtenis wordt ook wel “nacht van de vergeving” genoemd. Er wordt aan Allah gevraagd de gestorven hun zonden te vergeven. In de moskee wordt ook druk gebeden ter voorbereiding van de Ramadan die twee weken later begint.

• Ramadan
Vastenmaand van de moslims.

Deze speciale maand wordt door de moslims gevierd door te vasten tussen zonsopkomst en zonsondergang. Het exacte begin van de Ramadan is afhankelijk van het verschijnen van de sikkel van de nieuwe maan.
Het vasten wordt gezien als vorm van zuivering van de ziel. Je bedankt Allah voor alles wat hij gegeven heeft. De Ramadan leert mensen zelfdiscipline. De moslims voelen en tonen verbondenheid met de arme en hongerige mensen elders op de wereld.

Moslims gedenken dat in deze maand de profeet Mohammed de eerste van de openbaringen ontving die samen de Koran vormen.
De maand ramadan begint als twee orthodoxe moslims de nieuwe maansikkel aan de hemel zien staan. Vanaf dat moment mogen volwassen moslims de gehele maand, tussen zonsopgang en zonsondergang, niet eten, drinken, roken of seks hebben. Als het donker is, na het breken van de vasten (de iftaar), is het feest.

Marokkaanse moslims eten en drinken drie dadel, water en zeggen de drankregels op.
Daarmee beëindigen ze de dagelijkse vastenperiode. Na het avondgebed drinken ze koffie en eten ze harira, een speciale soep.

Turken gaan, na het einde van de vastendag eerst uitgebreid dineren.
Op het menu staan vaak linzensoep en sütlac, een rijstepudding. Daarna hebben ze het avondgebed.

De Ramadan is de gezelligste maand van het jaar en geeft de moslims een gevoel van verbondenheid. Kinderen beginnen rond hun elfde jaar met af en toe een paar dagen mee te doen.
Zwangere of zogende vrouwen, zieken, reizigers, soldaten in oorlogstijd en jonge kinderen zijn vrijgesteld van vasten, maar moeten de gemiste dagen later wel inhalen.

Het vasten
De moslims noemen het vasten Sawm of Siyam.
Van niet-moslims, bijvoorbeeld bezoekers aan islamitische landen, wordt niet verwacht dat ze meevasten. Zeker in toeristische plaatsen kunnen toeristen overdag gewoon eten en drinken in restaurants. Wel wordt van ze verwacht dat ze discreet zijn, erg openbaar uitgebreid eten voor het oog van mensen die vasten getuigt niet van respect.

Ramadhan moebarak
Moslims begroeten elkaar voor en tijdens de Ramadan met “ramadhan moebarak” of “ramadhan mabroek”, wat “gezegende Ramadan” betekent. Omdat de Ramadan ieder jaar terugkeert en door alle volwassenen gehouden wordt en zeer ingrijpend is voor het
leven van alledag, maakt dit een zeer diepe indruk op de moslims.
De Ramadan eindigt met het Kleine Feest (Suikerfeest), waarop uitbundig gefeest en gegeten wordt.

Vaststelling van de tijden van de ramadan
Het begin van de maand Ramadan wordt waargenomen door het zien van de maan op de vooravond van de eerste dag van de maand. Hierdoor begint de Ramadan in verschillende landen vaak op verschillende dagen, omdat de belangrijkste regel voor het begin van de maand Ramadan nog altijd gebaseerd is op het visueel waarnemen van de maan.

Bij bewolking of mist is er ook een andere mogelijkheid. Wanneer de maan niet zichtbaar is op dag 29 dan telt men nog 1 dag bij en voltooit men de maand Ramadan tot 30 dagen (en dat is het maximum) want er zijn geen 31 dagen in de Islamitische maanden.

De dagindeling bij de moslims is niet gebaseerd op de maan, maar op de zon. De vastendag begint nog voor zonsopgang bij het eerste gebed van de dag (al-fajr) en eindigt bij zonsondergang. Het vasten begint wanneer men ’s ochtends een witte draad van een zwarte kan onderscheiden in het licht van de zon.

Op de 27e nacht van de Ramadan valt Lailat ul Qadr, de Nacht van de beslissing. Het is de nacht van de openbaring van de Koran aan de profeet Mohammed. In deze nacht bracht de aartsengel Jibrail de eerste openbaring van de heilige Koran over aan de profeet.


• Lailat-ul-Qadr
De Nacht van de beslissing.

Het is de nacht van de openbaring van de Koran aan de profeet Mohammed. In deze nacht bracht de aartsengel Jibrail de eerste openbaring van de heilige Koran over aan de profeet Mohammed.

De Ramadan is van grote waarde, maar de Lailat-ul-Qadr is belangrijker dan alles bij elkaar. Alle nachten van de Ramadan zijn gezegend, maar deze nacht is heel speciaal. Het is dan ook van belang dat de moslims deze nacht doorbrengen samen met Allah. In de moskee wordt deze nacht uitgebreid gevierd.



• Id-al-Fitr
Suikerfeest.

Op de eerste dag van de tiende maand vieren de moslims het Id-al-Fitr, ook wel bekend als het Suikerfeest. Dit feest betekent het einde van de Ramadan. Het Suikerfeest begint op laatste dag van het vasten na zonsondergang.

Het Suikerfeest is de uitbundigste gebeurtenis in het jaar. Na dertig dagen overdag niet gegeten, gedronken, gerookt of gevreeën te hebben, wordt deze vastenmaand agesloten.

Op de laatste dag van de vastenmaand gaat vrijwel elke moslim naar een moskee voor het uitspreken van het feestgebed. Na het gebed omhelst met elkaar en dan mag het feest beginnen. Kinderen kussen de hand van hun ouders en brengen die naar hun voorhoofd. Het feest duurt vaak meerdere dagen, want er wordt aan veel mensen gedacht. Er worden bezoeken gebracht aan familie, buren, vrienden, arme mensen en overledenen. Ze zeggen dat dit feest het motto “zoet eten, zoet praten” is. De moslims krijgen deze dag ook de kans om ruzie of conflicten van de afgelopen tijd op te lossen. Er wordt heel zoet gegeten. Het meest gebruikte en zoetste eten is Baklava.

Viering van het Suikerfeest
Op de ochtend van deze dag staan moslims vroeg op. Ze wassen zich, trekken schone kleren aan en zorgen ervoor dat ze lekker ruiken. Zo laten ze zien dat ze de Ramadan goed hebben doorstaan. Na zonsopgang wordt er iets gegeten, bijvoorbeeld dadels, om te laten zien dat de Ramadan echt voorbij is. Ook de arme mensen doen mee. Vaak krijgen zij voedsel en kleding van de rijken. Daarna gaan de mensen naar de ontmoetingsplaats. Dit kan een moskee zijn, of een zaal, maar ook een stuk open terrein om naar de preek van de Imam te luisteren. Hiermee wordt de Ramadan écht afgesloten. De vrouwen en kinderen zijn daarbij ook aanwezig, zoals de profeet heeft aanbevolen. De mensen omhelzen elkaar hartelijk.

De rest van de dag is voor de familie, vrienden, kennissen en overledenen. De profeet heeft gezegd dat iedereen bij het bezoeken van een graf van ouders/kinderen gezegend wordt bij elke stap die ze zetten.
Tijdens het feest wordt er enorm veel zoetigheid gegeten (het heet niet voor niets Suikerfeest). Ook worden er cadeautjes uitgewisseld.
In sommige Islamitische landen is er op deze dag vaak kermis. Er staan ook snoepkramen op straat. Iedereen probeert aardig te zijn voor andere mensen, en met een schoon geweten en goede voornemens verder te gaan. Vaak is ook de tweede dag nog een feestdag.

• Id-ul-Hadj
De Bedevaart naar Mekka.

De Hadj is de jaarlijkse bedevaart naar Mekka die elke volwassen minstens één keer in zijn leven gedaan moet hebben. Hij moet wel over de middelen beschikken.

De Hadj leidt alle moslims naar de plaats waar Mohammed de Islam heeft gepredikt. De afscheidsbedevaart van Mohammed werd het voorbeeld voor het huidige Hadj ritueel.

Het Hadj ritueel begint met het aannemen van de ihraam (kledingstuk). Dit is verplicht als men het heilige gebied rond Mekka betreedt.
De mannen gaan gekleed in twee witte ongenaaide doeken, waarvan de ene om de linkerschouder wordt geslagen en de andere om de lendenen. Voor de vrouw geldt slechts dat haar handen en haar gezicht onbedekt moeten blijven.

Tijdens de ihraam moet de moehrim of moehrima (hij of zij die in gewijde staat verkeert) zich van seksueel verkeer onthouden. Verder is het scheren en knippen van haar en nagels en ook het kammen niet toegestaan.

Onmiddellijk na aankomst in Mekka wordt een bezoek aan de Ka'bah gebracht, waaromheen het plein van de grote moskee ligt. De moslims gaan naar deze zwarte steen en moeten deze aanraken of kussen. Vervolgens gaan zij rechtsom (tegen de klok in) zeven rondes maken rond de Ka’bah.

Daarna gaan de moslims naar de heilige plaatsen Safa en Marwa en lopen rond dit gebied ook zeven keer. Dit gebeurt ter herinnering aan Hagar, die hier radeloos rondliep met haar zoontje Ismaël op zoek naar water. Zij vond dit uiteindelijk in de bron van Zamzam

Nadat zij een preek van de Qadi van Mekka hebben bijgewoond, lopen zij vervolgens 30 kilometer naar het oosten. Daar, bij de berg Arafat brengen zij de nacht door in tenten. Bij deze berg werd de Koran aan Mohammed geopenbaard.

Als laatste wordt er een bezoek gebracht aan een steengroeve, waar iedere moslim 49 steentjes verzamelt. Deze steentjes worden gebruikt in de jamrah. Dit is het ritueel waarbij deze steentjes regenen op de duivel. De duivel zou Ibrahim (Abraham) verleid hebben om zijn zoon niet te offeren. De drie plekken waar de duivel ooit aan Ibrahim is verschenen, worden gesymboliseerd door drie zuilen. Daar regent het miljoenen steentjes.

• Eid Al-Adha
Het Offerfeest.

Het Offerfeest is voor de Islam het belangrijkste feest. Het duurt drie dagen. Het is het feest van het offer van Ibrahim. Iedere moslim die er geld voor heeft, slacht op de eerste dag van het Offerfeest een schaap. Ook is het Offerfeest het einde van de Bedevaart naar Mekka.
Dit feest herinnert de moslims eraan dat Ibrahim gevraagd werd om zijn zoon Ismaël te offeren aan Allah. In de Koran staat beschreven dat Allah vroeg aan Ibrahim om zijn zoon Ismaël te offeren om te laten zien dat hij trouw en gelovig was. Toen Ibrahim zijn zoon met een mes wilde doodsteken, kwam er een engel die zei dat Ibrahim een schaap mocht slachten in plaats van zijn zoon.
Daarom slacht iedere moslim die er geld voor heeft een schaap. Dit mag ook een geit, koe, os, buffel of kameel zijn. Meestal gebeurd dit in het dorp waar de man geboren is. Het vlees wordt in drie stukken verveeld. Een deel is voor de familie, een deel voor de buren of vrienden en een deel voor de armen.

Naast het delen, wat een belangrijk gebruik is in de islam, is het zich overgeven aan Allah en het willen zijn als Ibrahim heel belangrijk bij het vieren van het Offerfeest.

• Navruz
Het Perzisch Nieuwjaar.

Navruz betekent “nieuwe dag” en is in oude Perzische landen (Afghanistan, Irak, Albanië, Iran, Oezbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan) nog altijd een belangrijke feestdag. Het Perzisch Nieuwjaar valt jaarlijks op 21 maart Dit is de dag dat de dag en de nacht precies even lang zijn.
Het is geen feestdag die een zuivere islamitische grondslag heeft, maar wordt wel door veel moslims gevierd.





Met Navruz worden nog steeds grote vuren ontstoken. Dit doen ze nu om Allah te eren. Volgens de Islam is dit niet een zuiver feest.


Toepassing Deelvraag 4
De meeste feesten van de Islam zijn traditionele feesten waarbij de familie van de moslims bij elkaar komen. Ook zijn er bij sommige feesten bloederige rituelen. Daarom kun je als leerkracht de feesten wel bespreken, maar vaak niet uitvoeren. Hieronder staan een aantal suggesties.

Moskee
Veel feesten van de Islam gaan gepaard met een bezoek aan een moskee. Het zou mooi zijn om eens een bezoek aan een moskee te brengen. Vaak zijn er genoeg moslims die willen vertellen hoe het eraan toe gaat in een moskee. Je kan er ook voor kiezen om een Islamitische leerling uit de klas (als je die hebt) te laten vertellen over de moskee.

Ashura
Ashura is de dag van de tegenstellingen. Het is mogelijk om op deze dag eens bepaalde tegenstellingen met de klas te bespreken. Maak hiervoor een kring. Als de leerlingen in de kring zitten, kun je het volgende doen:

Introductie:
Vertel dat er met Ashura over tegenstellingen wordt nagedacht. Benoem een aantal tegenstellingen:
• Vrijheid – gevangenschap
• Gelukkig – ongelukkig
• Blij – verdrietig
• Gezond – ziek
• Pesten – vrienden
• Voldoende – onvoldoende
• Jongen – meisje
• Etc.
Als de leerlingen aanvullingen hebben, noteer die dan op het bord. Bespreek de tegenstellingen kort en vraag wat de leerlingen ervan vinden, hoe ze erover denken.

Kern:
Met Ashura wordt er vaak gedacht aan het afgelopen Islamitische jaar. Ze zijn blij om de dingen die nog komen gaan, zoals trouwen, kinderen krijgen, leren, etc. Maar ze zijn ook verdrietig om de dingen die voorbij zijn, zoals het overlijden van een familielid. Op deze dag staan ze stil bij die tegenstellingen.
Laat de leerlingen in tweetallen werken en een tekening maken. Op de ene kant tekenen zij iets vrolijks, zoals bijvoorbeeld een bruiloft. Aan de andere kant tekenen ze het tegenovergestelde, zoals een begrafenis.

Afsluiting:
Laat de leerlingen die samen hebben gewerkt vertellen over wat ze gemaakt hebben. Hang de tekeningen vervolgens in de klas.
(Als extra kun je -op een mooie zomerdag- met de kinderen naar buiten om een waterballonnen gevecht te houden. Op Ashura moet namelijk iedereen een bad nemen!!!)

Ramadan
De Ramadan is voor de moslims de vastenmaand. Tussen zonsopgang en zonsondergang wordt er niet gegeten, gedronken, gerookt en de liefde bedreven. Het is een mogelijkheid om met de klas een keertje een hele dag de vasten. Het leukste is het om dit te doen tijdens de echte Ramadan. Het is daarbij wel verstandig dat de ouders van tevoren worden ingelicht. Als zij niet willen dat hun kind eraan meedoet, kun je een uitzondering maken. Het leukst is natuurlijk als de hele klas meedoet!
Vertel er wel bij wat het belang is van de Ramadan voor de moslims, zodat de leerlingen weten waarom de moslims vasten. Je kunt de gebruiken bespreken die zij hebben aan het einde van de dag.
Een dag na het vasten, kun je met de klas een klein Suikerfeestje houden.

Suikerfeest
Het Suikerfeest is er om de Ramadan af te sluiten. Het leukst is om voorafgaand aan het Suikerfeest eerst een dagje te vasten met de klas. Op deze dag wordt er vooral heel erg zoet gegeten. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een Paasontbijt of een Kerstontbijt. Maak van de klas een leuke, gezellige ruimte en laat de leerlingen verschillende zoete gerechten meenemen. Baklava is een goed voorbeeld daarvan. Het hoeft niet zo te zijn dat het allemaal Islamitische lekkernijen hoeven te zijn, maar er mogen ook wel Nederlandse zoete gerechten zijn. Zorg er wel voor dat het niet te snel op snoep gaat lijken. Hieronder staan een aantal zoete lekkernijen om te gebruiken.
• Harira: http://www.kookboek.nl/receptdetail/harira_marokkaanse_soep/355/
• Sütlac: http://www.recepten.net/recept.html?recept=sutlac
• Baklava: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hapjes/baklava-797.html
• Kaneelbrood: http://www.smulweb.nl/1074205/koken/recept/Kaneelbrood
• Andere zoete gerechten: http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/51865-drie-zoete-gerechten-met-huttenkase.html
• Etc.
Op internet is genoeg te vinden!